ΤΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΜΑΘΗΣΗΣ ΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ: ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ

Τι είναι το κίνητρο

Με τον όρο κίνητρα εννοούμε ό,τι κινεί, ωθεί ή παρασύρει το άτομο σε δράση, είτε ενεργώντας από μέσα είτε απ’ έξω. Τα κίνητρα μπορεί να έχουν τόσο εσωτερικές αιτίες συμπεριφοράς (ένστικτα, ορμές, σκοποί, επιθυμίες ή προθέσεις, συναισθήματα), όσο και εξωτερικές (αμοιβές, θέλγητρα ή φόβητρα ή απωθητικοί ερεθισμοί). Μπορεί επίσης να είναι εγγενή (να έχουν δηλαδή κληρονομική βάση) ή επίκτητα (να αποκτιούνται μέσα από διαδικασίες μάθησης και αλληλεπίδρασης). Μπορεί να είναι φυσιολογικά (να εξυπηρετούν τη λειτουργία του οργανισμού και τη σωματική ομοιόσταση), βιολογικά (να εξυπηρετούν την επιβίωση, τη συντήρηση και την αναπαραγωγή του ατόμου και του είδους) ή ψυχολογικά (θυμικό, προσωπικότητα, συναλλαγές του ατόμου με το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον).

Η σχέση ανάμεσα στα κίνητρα και το φοιτητή

Τα κίνητρα κρίνονται ιδιαίτερα σημαντικά κατά τη μάθηση, καθώς δεν μπορεί να υπάρξει μάθηση χωρίς την παροχή κινήτρων στους μαθητές. Τα κίνητρα παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην αποτελεσματικότητα της μάθησης, καθώς σχετίζονται με τους εξής σχολικούς παράγοντες:

–       Ενισχύσεις: Τα κίνητρα του φοιτητή είναι αυτά που παίζουν ουσιαστικό ρόλο στην απόδοση ή μη αξίας στην ενίσχυση του καθηγητή.

–       Ο προσανατολισμός προς το στόχο: τα κίνητρα ουσιαστικά είναι αυτά που καθορίζουν τους στόχους της συμπεριφοράς του φοιτητή.

–       Ο χρόνος που διαθέτει ο φοιτητής στο αντικείμενο μάθησης: ο χρόνος που διαθέτει ένας φοιτητής σε μια δραστηριότητα σχετίζεται και είναι ανάλογος προς την ένταση των κινήτρων του.

 Βασικές συμπεριφορές με βάση τα κίνητρα

Η προσοχή, η συγκέντρωση και η επιμονή επηρεάζονται από τα κίνητρα. Όποιος ενδιαφέρεται για κάτι και δουλεύει έχοντας έναν διακριτό στόχο, έχει καλές προοπτικές να τον επιτύχει. Αντίθετα, ο φόβος της αποτυχίας ή η επιδίωξη μάθησης χωρίς την ύπαρξη ενδιαφέροντος δεν αναμένεται να φέρουν καλά αποτελέσματα.
Όποιος πιστεύει στον εαυτό του και στις δυνατότητές του, δηλαδή έχει υψηλά κίνητρα, μαθαίνει γρηγορότερα και αποδίδει καλύτερα.

Όλοι κάνουν συχνά διάφορες σκέψεις, εκτιμήσεις και προβλέψεις υπό μορφή σύντομων προτάσεων. Όταν αυτές οι κρίσεις επαναλαμβάνονται συχνά, όταν δηλαδή το άτομο τις λέει στον εαυτό του πολλές φορές, αυτές τείνουν να γίνουν πραγματικότητα υπό τη μορφή μιας «αυτοεκπληρούμενης προφητείας».

Είναι σημαντικό να μάθει κανείς να αναγνωρίζει αυτές τις αρνητικές και, πολλές φορές, παράλογες σκέψεις-προτάσεις, δηλαδή αυτά που λέει στον εαυτό του, να τα αναλύει και να προσπαθεί να τα αντικαταστήσει με άλλα, που θα είναι πιο θετικά και πιο ρεαλιστικά.

Π.χ. Πρέπει να αναγκάσω τον εαυτό μου να διαβάσει  Έχω ξεκάθαρο στόχο και θέλω να τον πετύχω. Η μελέτη θα κάνει το στόχο αυτό πραγματικότητα.

Πρέπει να διαβάσω. Θέλω να διαβάσω.

Οι θετικές εσωτερικές στάσεις δεν επηρεάζουν μόνο τη διαδικασία της μάθησης, αλλά μπορούν να αλλάξουν και όλη τη ζωή του φοιτητή μέσω ενός διαφορετικού τρόπου σκέψης.

 Εσείς ως φοιτητής τι κίνητρα έχετε;

Πως αντιμετωπίζεται τη μελέτη των μαθημάτων της σχολής σας, τις φοιτητικές εργασίες που καλείστε να ολοκληρώσετε, τις εξετάσεις, τις πτυχιακές εργασίες ή διπλωματικές εργασίες που πρέπει να αναλάβετε;

Αν τα κίνητρα σας για τα παραπάνω είναι μειωμένα τότε μη διστάσετε να μας καλέσετε γιατί μπορούμε να σας βοηθήσουμε.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • Blog Stats

    • 20,194 hits
  • ΑΡΧΕΙΟ

%d bloggers like this: